Coach Flagship
Geïnspireerd door de helderheid van het oorspronkelijke, systematische etaleren van producten, ontwierp OMA voor Coach een modulaire etalage die flexibel genoeg is om elk product te kunnen presenteren en toepasbaar is in elke winkelruimte.
Historie
Coach begon in 1941 met de verkoop van lederwaren. In het begin bestonden de producten uit lederen handtassen en portemonnees, die uitgestald werden op een enkele rijen houten planken die deden denken aan een bibliotheek. Sindsdien is de collectie uitgebreid met kleding, schoenen, sieraden, horloges en zonnebrillen, die tegenwoordig verkocht worden in verschillende soorten winkels, van kleine speciaalzaakjes tot warenhuizen.
Zichtbaarheid door eenheid
Het negende flagship van Coach in Japan bevindt zich op de hoek van Omotesando, een prominent winkelgebied in Tokyo, en telt twee verdiepingen. In tegenstelling tot de in toenemende mate decoratieve gevels en etalages die kenmerkend zijn voor Omotesando, maakt OMA met dit ontwerp de etalage en gevel tot één geheel. Dit versterkt de zichtbaarheid van het merk en zorgt voor een soepele overgang van binnen naar buiten.
Opvallend structuur
De etalage vakken lopen zowel in verticale als horizontale richting en vormen diagonaal een visgraatpatroon. De vakken hebben een formaat van 1800 mm bij 520 mm gebaseerd zodat de standaard producten van Coach, zoals etalagepoppen en tassen. De vlakken worden gearticuleerd door matglazen lamellen die functioneren als planken. Vanaf het exterieur is in een oogopslag de volledige collectie te zien in de twee verdiepingshoge gevel. Elk product heeft hierin een eigen vak. Vanaf het interieur filteren de producten in de gevel het straatbeeld.
Geïntegreerde traptoren
Naast de gevel heeft OMA een zwevend toren ontwerpen die dezelfde structuur heeft als de gevel. De toren bevat de centrale trap die de vrouwenafdeling op de begane grondt verbindt met de herenafdeling op de eerste verdieping. De bezoeker is door het ontwerp van de gevel en de verkeersruimte constant omringd door producten, hierdoor kan extra vloeroppervlakte vrijgehouden worden. De gevel wordt ‘s avonds belicht door de verlichting van de centrale trap. Hierdoor vallen de producten van Coach 24 uur per dag op in de winkelstraat.
Oplevering | 2013 |
Projectteam | Shohei Shigematsu, Rami Abou Khalil, Yolanda do Campo en Benedict Clouette |
Interieur | Nomura, Co., Ltd |
Opdrachtgever | Coach, Inc. |
Constructeur | Obayashi Corporation |